آخرین مطالب

پراید 35 میلیونی هم زیان‌ده است

خودرو ارزان نمی‌شود خودرو

خودرو ارزان نمی‌شود

  بزرگنمایی:

مدیرعامل اسبق سایپا با اعلام اینکه به دلیل بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملاً کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد، دلایل افزایش بی ضابطه قیمت خودرو را تشریح کرد.

به گزارش خریدار، سعید مدنی با تأکید بر تغییرات منطقی قیمت توسط خودروسازان، اظهار داشت: نظام قیمت گذاری در عین حال که ضربات سنگینی بر پیکره صنعت خودروسازی وارد کرده موجب افزایش غیر منطقی قیمت ها نیز شده است.

این کارشناس صنعت خودرو کنترل قیمت ها در این حوزه را بدون نتیجه دانست و تسنیم گفت: کنترل قیمت هرگز موجب کاهش قیمت نخواهد شد. طی سال های گذشته و بر اساس برخی سیاست ها قیمت خودرو پایین نگاه داشته شده که این امر با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نقدینگی مورد نیاز برای تولید محصول نیز کاهش یافته وخودروسازان برای تامین مالی مجبور به استفاده از تسهیلات بانکی شده اند که این مسئله هزینه های سربار را افزایش داده و بعد از مدتی به صورت انفجاری بر قیمت خودرو تاثیر گذاشته است.

پراید 35میلیون تومانی هم زیان ده است

وی افزود: بر اساس یک گزارش رسمی اگر از سال 80 به صورت متوسط سالی 6.5 درصد افزایش قیمت در مقایسه با تورمهای 25 تا 35 درصدی سالهای اخیر در حوزه خودروسازان اعمال می شد، امروز خودرویی مانند پراید بدون هرگونه تنش و با سودی مناسب با قیمت 23 الی 24 میلیون تومان به فروش می رسید، در صورتی که اگر قیمت همین خودرو را امروز به 35 میلیون تومان برسانیم باز هم احتمال زیان دهی در سایپا وجود دارد.

مدنی افزایش 6.5 درصدی قیمت خودرو در صورت اجرا را عامل جذب نقدینگی در حدود 16 هزار میلیارد تومان توسط خودروسازان در هر سال دانست و گفت: در صورت اجرای این فرمول از سال 80 تا امروز مشتریان پول‌های سرگردان خود را در این حوزه سرمایه گذاری می‌کردند و قادر بودند بر اساس پیش بینی افزایش قیمت سالیانه خریدهای خود را بدون دغدغه انجام دهند و در کنار آن دو خودروساز داخلی ما  نیز می‌توانستند به اندازه تسهیلاتی که از بانکها دریافت کرده بودند جذب نقدینگی داشته باشند.

سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا

مدیرعامل اسبق سایپا افزود: متأسفانه با توجه به ثابت نگاه داشته شدن قیمت خودرو به مدت طولانی، مردم نیز به امید آنکه قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت خریدی انجام نمی‌دهند و زمانی اقدام به خرید می کنند که قیمت ها در حال افزایش است. نظام قیمت گذاری نیز موجب شده خودرویی که می توانست در بازار با قیمت 24 میلیون تومان به فروش برسد و موجب سود دهی خودروسازان شود امروز با قیمت 35 میلیون تومان در بازار آزاد معامله شود، که قطعا خودروسازان در این فرآیند در حاشیه زیان خواهند بود.

پراید 100 درصد داخلی است؟

این کارشناس صنعت خودرو بر ضرورت تلاش فوری دولت در تعدیل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: خودروسازان امروز قطعات مورد نیاز خود را به جای دلار 3000 تومانی با ارز 9000 تومانی خریداری می‌کنند و یک خودرویی مانند پراید که مدعی هستیم صد در صد داخلی سازی شده است با توجه به عدم ضرورت داخلی سازی کردن برخی قطعات، چیزی در حدود  1500 دلار برای سایپا ارزبری دارد. با یک حساب سرانگشتی خودروسازان جدا از سایر هزینه نهادههای تولید، مبلغ 9 میلیون تومان بابت هزینه ارزبری پرداخت می‌کنند و می توان گفت که در شرایط فعلی خودروسازان قطعات خود را به 3 برابر قیمت خریداری می کنند.

مدیرعامل اسبق سایپا تاکید کرد: ابتدا باید مسئله قیمت ریشه ای حل شود و به نظر بنده بهترین راه حل رفتن قیمت خودرو به حاشیه بازار است که اگر این کار صورت پذیرد خود به خود قیمت خودرو بالانس خواهد شد. حاشیه بازار اگر خیلی بالا باشد هرکسی قادر به خرید نخواهد بود و خودروساز نمی تواند ظرفیت خود را کاهش داده و می بایست با همان ظرفیت به تولید خود ادامه دهد و ملزم به کاهش قیمت خواهد بود.

کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن وجود ندارد

مدنی افزود: هیچ کجای دنیا با افزایش بهره وری نتوانسته اند قیمت تمام شده را  بیشتر از 3 تا 4 درصد پایین بیاورند. براساس تحقیقات صورت پذیرفته با توجه به بی ثباتی اقتصادی در کشور، عملا کاهش قیمت خودرو در کمترین حالت ممکن نیز وجود ندارد و چنانچه خودروسازان بخواهند کاهش قیمت داشته باشند می بایست در انتظار ایجاد ثبات اقتصادی مناسب باشند. اما چنانچه خودروسازان نخواهند از راه حاشیه بازار وارد شوند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان می تواند در دوره های سه ماهه و شش ماهه قیمت ها را آنالیز کرده و با در نظر گرفتن یک حاشیه سود مناسب برای خودروسازان موجبات ادامه حیات آنها را مهیا سازد.

وی با اشاره به تحریم های مجدد آمریکا بر علیه صنعت خودرو و لزوم تلاش شبانه روزی در جهت خروج از بحران گفت: بهترین راه حل برای پیشبرد اهداف خودروسازان تمرکز بر ساخت پلتفرم های داخلی در جهت کاستن وابستگی به خارج است. زیرا تولید خودرو با پلتفرم های ساخت داخل مانند SP100، کوئیک یا ساینا در گروه سایپا موجب شده که بتوانیم به سهولت با هر قطعه سازی در دنیا ارتباط کاری برقرار کنیم. لذا باید در این شرایط بحرانی صرفا به سمت قطعه سازانی برویم که منافع کمتری در امریکا دارند و کمتر هم تحت فشار تحریم قرار می گیرند که از این طریق قادر خواهیم بود ضربه پذیری تولید خودرو را کاهش دهیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

دو هزار و 118 اشتغال پایدار در روستاهای سیستان و بلوچستان ایجاد شد

اخذ ایزو 10002 برای رسیدگی به شکایات مشتریان توسط بانک سامان

پرداخت سود سهام شرکت «صنایع بهداشتی ساینا» در شعب بانک صادرات ایران

سالروز تأسیس بانکی اجتماعی و سلامت محور

بانک رفاه کارگران نامی پرافتخار در میان سیستم بانکی کشور است

رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفتگوی کرمانشاه:

پرداخت مبلغ 15 هزارمیلیارد ریال تسهیلات به صنایع این استان

برگزاری دوره‌های آموزش نت بانک شرکتی برای مدیران مالی شرکت‌ها

بیانیه‌ بانک‌پاسارگاد در خصوص انتشار تحلیل‌های نادرست و ناقص از صورت‌های مالی بانک توسط برخی از رسانه‌ها

لزوم پایش مستمر وضعیت واحدهای صنعتی فعال در کشور

تسهیلات اعطایی بانک رفاه در قالب طرح های اعتباری و تسهیلات تکلیفی در یک نگاه

پایان مردادماه، آخرین مهلت شرکت در قرعه‌کشی حساب های پس انداز بانک ملی ایران

مطالعۀ طرح ایجاد واحدهای پایلوت در دستور کار فولاد مبارکه

افتتاح کارخانۀ تولید بنتونیت در شرکت فولاد سنگان

برگزاری هفتمین پویش ملی ایران به لبخند تو زیباست با حضور حدود 7هزار نفر در پارک کوهستانی صفه اصفهان

900 میلیارد تومان در نمایشگاه بومی سازی فولاد، قرارداد منعقد شد

"مهدی آباد" پیشتاز در رشد

صنایع سنگان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید است

توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید است

12 مزیت حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز بانک مسکن

طرح تام کاد به زودی در دولت تصویب می‌شود

کاهش تقاضا و افزایش صدور پروانه ساختمان عامل کاهش قیمت مسکن است

مدیران خدمات پس از فروش ایران‌خودرو از اکیپ‌های امدادی مستقر در جاده هراز و نمایندگی‌های شهر بابل بازدید کردند

نگاه دولت به فناوری های نوین مثبت است

داخلی سازی 7 قطعه از قطعات میز اول تعمیق ساخت داخل به تولید انبوه رسید

ظرفیت خزانه سکه بانک سامان افزایش یافت

یادداشت دکتر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی

تقدیر از آزادگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نشست مشترک با کمیسیون تجارت و تجار ایرانی فعال در افغانستان

پرداخت 15هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک توسعه تعاون به بنگاه‌های خردومتوسط در مناطق روستایی و عشایری

کمک 313 هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران به رونق بخش های اقتصادی

سمینار تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی برگزار می شود

حمایت بانک ایران زمین از بهره برداری خط تولید جدید شرکت فولاد اکسین اهواز

برگزاری مرحله دوم قرعه کشی " طرح همگامان سپه 2"

اعضای سامانیوم تسهیلات کارت اعتباری می‌گیرند

برگزاری ششمین برنامه از پویش ملی ایران به لبخند تو زیباست با حضور حدود 3 هزار نفر در قهجاورستان

رشد16درصدی تسهیلات اعطایی ریالی-صادراتی در بانک توسعه صادرات

شمارش معکوس برای شرکت در قرعه‌کشی حساب های پس انداز بانک ملی ایران

حضور بیمه نوین در نمایشگاه بین‌المللی مادر، نوزاد و کودک

مجمع عمومی عادی سالانه بانک سینا نوبت دوم برگزار شد

راه حل جامع بانک سامان برای پرداخت یارها

اعطای تسهیلات به جامعه پزشکی کشور در قالب طرح مهر سلامت 98

سرمایه گذاری7 میلیون یورویی در ساخت نیروگاه 10 مگاواتی چادرملو

برای تامین هزینه ها در شرایط تحریم دست در جیب مردم نکردیم

خبرنگاران با فناوری «بلاک چین» آشنا می شوند

مهمترین شاخص حکمرانی خوب، بهره مندی از ذینفعان در تصمیم گیری هاست

بانک صادرات ایران بیش از ٤ میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی پرداخت کرده است

اولویت ارائه تسهیلات درنظر داشتن اهلیت و صلاحیت مشتریان است

حمایت بانک رفاه از برگزاری جشن تولد کودکان هموفیلی خراسان جنوبی