آخرین مطالب

خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها صنعت

خرید شفاف و مقابله با گران فروشی با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها

  بزرگنمایی:

بند 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر شفاف‌سازی فرایند قیمت‌گذاری، نظام توزیع و روان‌سازی آن تاکید کرده است؛ بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با گرانفروشی، طرح درج قیمت تولید‌کننده را از 14 قلم کالا آغاز کرده است و این طرح به سرعت در حال اجراء و توسعه می باشد.
به گزارش خریدار به نقل از شاتا، این تصمیم با تاکید وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، تولید کننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف کننده می باشند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و شفاف‌سازی قیمت‌ها، بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی و همچنین کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان است.

درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.
قیمت مصرف کننده درج شده روی بسیاری از کالاها قیمت های واقعی و قانونی نیستند و اکثر آنها قیمت هایی است که با توافق واحدهای تولیدی و واسطه ها و فروشگاه گذاشته می شود و درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها باعث می شود که دست واسطه ها کوتاه شود و قیمت های کاذب از میان برود.
این کالاها فعلاً شامل 7 کالای سوپرمارکتی شامل دستمال کاغذی، آب معدنی، آب میوه‌ها ، نوشابه گازدار ، ماءالشعیر، پودر لباسشویی، پوشک بچه و 7 قلم کالاهای سرمایه ای شامل انواع لوازم خانگی کوچک وبزرگ مانند غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکروویو، تلویزیون، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی می باشد.
در خصوص کالاهای انتخاب شده نیز باید گفت که تصمیم گرفته شده تا کالاهایی که بازارشان رقابتی است انتخاب و اطلاع رسانی قیمت به جای کارخانه در مرحله عرضه به مصرف کننده اجرا شود که البته فاز اول اجرای این طرح شامل کالاهایی می شود که سهم و نقش قابل توجهی در سبد هزینه خانوارها ندارند.
شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه های غیر ضرور از دیگر مزایای اجرای این طرح می باشد.
یکی از مشکلات درج قیمت مصرف‌کننده بر کالا‌ها مسئله تخفیف‌های کف بازار و تخفیف‌های بدون مبنای 50 درصدی قیمت کالا‌ها بود.
متولیان فروشگاه‌ها در برخی موارد حجم بالایی از کالاهای خود را با تخفیف های غیرواقعی 20 تا 50 درصد و در قالب طرح های تخفیفی و حراج عرضه می کنند که البته انتقاداتی به عملکرد این فروشگاه ها مبنی بر احتمال تبانی با تولیدکننده و درج قیمت واقعی روی اجناس فروش کالاها مطرح است.
پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان در برخی مواقع کالاهای خود را با تخفیف ویژه و حتی زیر قیمت تمام شده به فروش می رساندند که به دلیل درج قیمت مصرف کننده روی کالاها، این تخفیف در بیشتر اوقات به صورت کامل به شبکه توزیع خرده فروشی می‌رسید و مصرف کننده هیچ سودی نمی برد.
به دلیل شفاف نبودن فروش کالا از کارخانه، تولیدکننده و شبکه توزیع، گرانی قیمت‌ها را گردن یکدیگر می‌انداختند، بنابراین چاره‌ای جز شفاف کردن زنجیره توزیع با اجرای طرح درج قیمت تولید‌کننده روی کالا‌ها وجود نداشت چرا که در طرح درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا‌ها برخی قیمت‌ها در مقایسه با قیمت کارخانه 100 درصد افزایش داشته است.
با اجرای این طرح، فروشگاه‌های زنجیره ای باید برچسب تخفیفات قیمت غیرواقعی را از روی قفسه ها حذف کنند و همان قیمت مصرف کننده روی کالا، در معرض دید عموم قرار گیرد.
البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر اساس قانون باید 20 درصد سهم شبکه توزیع را در اختیار داشته باشند، اما اکنون هشت درصد از سهم شبکه توزیع کالا‌ها بر عهده این فروشگاه‌هاست.
این طرح به سامانه بهین یاب و سامانه جامع تجارت متصل می‌شود و عرضه کننده موظف است قیمت مصرف‌کننده را در قفسه کالا قرار دهد و دلیل ثبت نشدن قیمت مصرف‌کننده روی کالا‌ها در کنار قیمت تولیدکننده نیز جلوگیری از سردرگمی خریداران است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

درخشش بانوان بیمه تجارت‌نو در همایش مدیریت ریسک و بیمه

آموزش‌های مستمر بیمه تجارت‌نو برای بهبود عملکرد مستمر

همراه اول عنوان روابط‌عمومی هوشمند ایران را از آن خود کرد

افزایش حداقل مبلغ ساتنا به 500 میلیون ریال و حداکثر مبلغ پایا به یک میلیارد ریال

فرایند صدور و پرداخت خسارت بیمه نامه جان دانا همه آنلاین است

ایرانسل روابط‌عمومی سرآمد دیجیتال کشور شد

موفقیت بیمه میهن در گروه انسجام هیئت مدیره و حمایت از مدیریت ارشد اجرایی است

رشد 68 درصدی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نسبت به سال گذشته

سامانه #720* بانک پاسارگاد یک میان‌بر شگفت‌انگیز؛ نقش USSD‌ها در عصر دیجیتال

دیدار نایب رئیس هیات مدیره و معاون منابع انسانی با خانواده شاهد بانک

شاهد عزم و همتی جدی برای پیشرفت و ارتقاء بانک شهر در شبکه بانکی هستیم

روابط عمومی ها نقش مهمی در پیشبرد اهداف بخش صنعت و معدن کشور دارند

مدیرعامل بانک صنعت و معدن از شرکت گلستان بازدید کرد

حمایت سه و نیم برابری بانک صادرات ایران از یار مهربان

طی ٩ ماه بالغ بر ١٨٣ هزار نفر از بانک ملی ایران وام ازدواج دریافت کردند

اهدای 100 دستگاه تبلت توسط بانک ملی ایران به دانش آموزان استان زنجان

پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزله‌زده استان کرمان

رأی مثبت سهامداران به افزایش سرمایه بانک سامان

سوئیس، پشتیبان 100 درصدی بیمه تعاون

حضور پررنگ بانک سپه در توسعه استان هرمزگان

افزایش بیش از 800 درصدی سرمایه بانک رفاه کارگران ثبت شد

رشد منابع بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از مرز 54 درصد گذشت

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بیماران صعب العلاج در بانک توسعه تعاون افزایش یافت

مسئولیت پذیری بانک پاسارگاد در توسعه فرهنگ و آموزش

افتتاح پالایشگاه نفت فوق‌سنگین «پاسارگاد» قشم با حضور رئیس جمهور

گام بلند بانک پارسیان برای محرومیت‌زدایی در استان خوزستان

انتخاب عضو هیات مدیره بانک ملت به عنوان چهره ماندگار صنعت بانکداری ایران

حمایت بانک صادرات ایران از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

پرداخت 99 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک ملی ایران به بخش های اقتصادی خراسان رضوی

بازآفرینی تولید و اشتغال در ذوب‌آهن سپهر شرق

تحقق اهداف در سایه همفکری و تعامل سازنده بین کارکنان و اعضای شبکه فروش امکان پذیر است

هوشمندی بیمه تجارت‌نو در استفاده از شرکت‌های دانش بنیان

تعاون؛ رضایت‌بخش‌ترین در میزان خسارت دریافتی

تاکید بر ارتقای کیفیت خدمت رسانی به جامعه‌ی معزز ایثارگری در نشست هم اندیشی بیمه دی و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح

حضور شرکت بیمه دی در رویداد تبادل فناوری در صنعت بیمه

رونمایی از طرح‌های کارت هدیه جدید بانک دی

راه حل بانک آینده برای همه مشترکان تلفن همراه

اعلام جزئیات تغییرات دستور پرداخت‌های ساتنا و پایا در بانک اقتصادنوین

افزایش انتقال وجه به واسطه «ساتنا» و «پایا» از امروز ​

مدیر آموزش بانک کارآفرین منصوب شد

کمک به توسعه کلانشهرها را در چارچوب قوانین و مقررات ادامه می دهیم

حضور فعال موسسه اعتباری ملل در نمایشگاه تراکنش

رونمایی از سه محصول بانک ملی ایران در هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران

دکتر فرزین خواستار شتاب بخشی در جذب منابع جدید بانک شد

اعطای 925 میلیارد ریال تسهیلات و تعهد تامین مالی برای شرکت های دانش بنیان استان یزد

امکان ثبت چک صیادی در سامانه همراه بانک پست بانک ایران به زودی فراهم می شود

86 هزار زوج ایرانی در سال 1400 از بانک تجارت وام ازدواج گرفتند

هدایت منابع بانکها در مسیر هدفمند

در پرداخت های تسهیلاتی این بانک، شاهد افزایش 79 درصدی هستیم

تکمیل ظرفیت بزرگترین مجتمع آلومینیوم کشور با مشارکت بانک صادرات ایران