بزرگنمایی:
شهردار تهران با بیان اینکه باید مدت زمان 20 ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم، گفت: ساخت هر کیلومتر مترو 1200 میلیارد هزینه در بر دارد و 60 درصد آن نیز تجهیزات است. اما طرح هایی را دنبال می کنیم تا توسعه مترو به صورت جدی مخقق شود.
به گزارش خریدار، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح ایستگاه تقاطعی توحید در خط 7 مترو تهران - چهارشنبه اول دیماه 1400- گفت: از دوستانی که با همه وجود تلاش کردند که چنین امکانی برای مردم تهران فراهم شود، تشکر می کنم.
وی ادامه داد: در تهران امروز صحبت از سختی های متفاوت است مانند ترافیک، مشکلات حمل و نقلی، آلودگی هوا و اشکالاتی از قبیل موارد مطروحه در حوزه گازها و ذرات معلق که به سلامت آسیب می زند و نیز مشکلاتی که آسایش و آرامش را از مردم سلب می کند، اما در تلاشیم تا آینده درخشانی برای شهر به تصویر بکشیم و یک جهاد همگانی را برای فتح این افق ها خواهیم داشت.
شهردار تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات بخش حمل و نقلی است، افزود: برای ترکیب سفر در شهر در سال 1420 سهم بیش از 30 درصدی به مترو داده اند اگر همه خطوط و نیز خط اکسپرس مان تکمیل شود، عملا 10 میلیون مسافر سهم مترو برای سال 1420 خواهد بود.
زاکانی ادامه داد: موقعی که چنین برنامه ای تنظیم شد عملا توانایی های امروز نبود امروز اما شرکت ها و مجموعه هایی که توانمندی کار در حوزه مترو را دارند به 10 مورد نیز می رسند. امروزه در حوزه های مختلف پیشرفت کرده ایم و باخوداتکایی در این حوزه ها گامهای مهمی برداشته ایم.
او اضافه کرد: تکمیل 153 کیلومتر و 137 ایستگاه باقیمانده در مترو امکان مناسبی را برای مردم فراهم می کند. هر چقدر سرعت افتتاح را بیشتر و مدت این 20 سال تعیین شده را کم کنیم می توانیم شرایط مطلوبی را برای تهران در جهت آسایش مردم ایجاد کنیم.
شهردار تهران تاکید کرد: اگر مترو به ظرفیت 10 میلیون حمل و نقل در روز برسد و با هوشمندسازی در آینده کاهش سفر در شهر انجام شود، سهم مترو از 33 درصد نیز بیشتر می شود.
زاکانی یادآور شد: تهران از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ممتازی است و کمی بارش باران در تهران نشان می دهد که این شهر چه هوای مطبوعی پیدا می کند، اما مشکلاتی که بیان کردیم، زیست مردم را سخت کرده است. بنابراین تاکید بر حمل و نقل عمومی برای ما مسجل است.
او بیان کرد: اتوبوس و مترو و تاکسی ویژگی های خاص خود را دارند و ما در تهران به هر سه آنها نیاز داریم اما سهم مترو ویژه است. گرچه تاسیسات آن گران است اما میزان خدماتی که ارائه می کند نشان میدهد که بهترین جا برای سرمایه گذاری است.
شهردار تهران عنوان کرد: باید مدت زمان 20 ساله تکمیل مترو را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم. ساخت هر کیلومتر مترو 1200 میلیارد هزینه در بر دارد و 60 درصد آن نیز تجهیزات است. با امکان مشارکت مردم طرح هایی را دنبال می کنیم و تاکید بر توسعه مترو به صورت جدی داریم.
زاکانی گفت: 7 خط مترو 1500 واگن اضافی نیاز دارد و منابع 4 خط باقیمانده (8، 9، 10 و 11) که احداث خط 10 آغاز شده؛ با امکان جدید باید تامین شود. باید این روند را سرعت دهیم و در یک بازه زمانی محدود توسعه مترو را صورت دهیم. ما سقف 6 سال را گذاشتیم تا با مشارکت مردم و ظرفیت هایی که مترو می تواند در اختیار بگیرد، این کار را انجام دهیم و مردم از این سرویس استفاده کنند.
بازسازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی
او افزود: در اتوبوس و تاکسی بر نوسازی و بازسازی تاکید داریم و باید تا پایان سال با خرید اتوبوس و یا بازسازی برخی از اتوبوسها، بخش دیگری از مشکل حمل ونقل تهران را حل کنیم.
شهردار تهران با پرداختن به نتایج افتتاح این ایستگاه ادامه داد: خط 7 شمالی -جنوبی است و خط 4 خط شرقی- غربی است. مناطق 2 و 6 و 10 و 11 از این ایستگاه منتفع می شوند و با این ایستگاه گشایش جدی در بحث مترو ایجاد می شود. همچنین در خط 5 که مسافرین از کرج به تهران می آیند، ایستگاه تقاطعی توحید، گشایش جدی برای توزیع مسافر در شمال و جنوب و شرق تهران فراهم می کند.
کمیسیون سوانح علت حادثه را اعلام می کند
زاکانی عنوان کرد: امروز با حادثه ای در خط 5 مواجه بودیم و توفیق داشتیم که در صحنه حاضر شویم. کمیسیون سوانح علت حادثه را خواهد گفت. اما دو نکته در این باره بسیار مهم است. نخست اینکه این حادثه با لطف خدا با حداقل آسیب بود و نهایتا 2 نفر به صورت ویژه تر تحت درمان قرار گرفتند که البته یک نفر باقیمانده در بیمارستان نیز در حال ترخیص است، البته برای ما آسیب جزئی به یک نفر نیز مهم است . دوم اینکه باید امنیت را در بالاترین سطح مترو رعایت کنیم. لطف خدا بود که این حادثه با حداقل خسارت رخ داد. در حال حاصر نیز بازگشایی مسیر نزدیک به 80 درصد پیشرفت داشته است.
او گفت: 100 دستگاه اتوبوس تک کابین و دو کابین برای انتقال مسافر از ورد آورد به صادقیه اختصاص دادیم و 30 دستگاه اتوبوس نیز از کرج تهیه شد و برای بازگشت مسافران نیز به 150 دستگاه اتوبوس برای جبران خواهد رسید. بسیج همه این امکانات برای جبران این حادثه نشان داد که نیازمند مترو و توسعه آن هستیم.
خودمان را مکلف به تامین امنیت می دانیم
شهردار تهران افزود: خودمان را مکلف به تامین امنیت می دانیم و از اتفاق صبح درس های بسیاری گرفتیم و باید با تمام وجود آن را جبران کنیم. باید توسعه مترو را سرعت و تسهیلات ویژه ای برای خط 5 و سایر خطوط فراهم کنیم. در آستانه کار بزرگی هستیم که نیاز به تشریک مساعی همه دارد.
زاکانی بیان کرد: ایام فاطمیه است و امیدواریم خدمتگزار شایستهای برای مردم عزیز باشیم.
در این مراسم علاوه بر علیرضا زاکانی شهردار تهران، سجاد محمدعلی نژاد مدیر کل حوزه شهردار، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران، مسعود رنجبریان شهردار منطقه 6، رضا شرفی شهردار منطقه 10، سید محمد موسوی شهردار منطقه 11 و تنی چند از سایر مدیران شهری حضور داشتند.