بزرگنمایی:
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان، از تدوین «بسته تحولی شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» پس از اجرای آزمایشی آن در 5 استان خبر داد و گفت: علاوه بر اختصاص 10 درصد از ورودی ها به آموزش و پرورش استثنایی، استفاده از روش های سیزده گانه وزارت، حق التدریس و نیروهای خرید خدمات، راه حل موقت کمبود نیروی انسانی سال جاری در آموزش و پرورش استثنایی است.
به گزارش خریدار به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست شورای راهبری سازمان که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی برگزار شد؛ با بیان این که در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال جاری تاکنون 99درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نوبت گیری کرده اند، گفت: این میزان نوبت گیری در شرایط کرونایی، بی سابقه و بالاتر از 98.8درصد سال گذشته است.
وی افزود: تاکنون 96درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان ارزیابی شده اند و با وجود مشکلات سامانه سیدا 57هزار نوآموز پیش دبستانی، تاکنون نوبت گیری کرده اند.
حسینی تصریح کرد: «غربالگری نشانگان نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» از جمله برنامه های نوآورانه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که در سال جاری به صورت پایلوت در 5استان و همراه با برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی انجام می شود.
وی افزود: به دلیل نوآورانه بودن این برنامه، مشورت با اساتید دانشگاهی نیز انجام شده است و پس از انجام غربالگری به صورت پایلوت و ارزیابی غربالگری، این برنامه در سال های آینده به کل کشور تسری خواهد یافت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: مهم ترین گام پس از شناسایی و غربالگری، مداخلات بهنگام برای این نوآموزان است.
وی افزود: در سال جاری سه بسته تحولی «آموزش های خانواده محور»، «بازی و ورزش های نشاط آفرین» و «توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری» در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
حسینی اظهار کرد: بسته تحولی «شناسایی نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری» نیز پس از اجرای آزمایشی آن در 5استان، تدوین خواهد شد.
وی با تأکید بر این که آموزش ها در سال جاری ترکیبی و با رویکرد بازگشایی تدریجی و حفظ سلامت دانش آموزان است گفت: در آموزش و پرورش استثنایی، در گام اول آموزش حضوری در مدارس با حداکثر 50دانش آموز و کلاس های 6نفره شروع شده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: تمهید ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از ضروریات حضور دانش آموزان در مدارس است و در سال جاری بیش از 53میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی اختصاص خواهد یافت.
وی در پایان خواستار پیگری جدی مستثنی شدن نیروهای استثنایی از قانون «جامع مدیریت خدمات کشوری» شد.