آخرین مطالب

به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی

نقش روابط‌عمومی در سامانه تصمیم‌گیری سازمان بانک و بیمه

نقش روابط‌عمومی در سامانه تصمیم‌گیری سازمان

  بزرگنمایی:


روابط‌عمومی پدیده‌ای اجتماعی یا بهتراست گفته شود اجتماعی- سازمانی در جوامع رو به پیشرفت است. هنگامی که نهادها و سازمان‌های یک جامعه به شکلی مستقل، طبیعی و درونی رو به تحول و توسعه می‌گذارند و ارتباطات‌اجتماعی به موازات این پیشرفت‌ها توسعه می‌یابد، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و سپس دولتی به سیستمی ارتباطی نیاز پیدا می‌کنند تا به وسیله آن با افکارعمومی و همگان‌های جامعه توسعه‌یافته ارتباط برقرار کنند و مواضع خود را نسبت به کسب‌وکارها، منافع‌عمومی و نقش خود در فضای انسانی و اجتماعی، اعلام و شفاف کنند.
روابط عمومی به خاطر اینکه واکنش و تدبیری ارتباطی در برابر بحران ارتباطات سازمان‌ها و شرکت‌ها در یک جامعه متحول است، پدیده‌ای اجتماعی- سازمانی به شمار می‌آید. با ظهور وسایل ارتباطات جمعی یا توده‌ای و برداشته‌شدن محدودیت‌های مکانی و زمانی در ارتباط میان افراد و سازمان‌ها، لزوم بوجود آمدن سیستم‌ها و خرده‌سیستم‌های جدید ارتباطی به منظور برقراری ارتباطاتی جامع، هوشمندانه و اثربخش میان شرکت‌ها و سازمان‌ها با عموم مردم و همگان‌ها بیش از هروقت دیگر احساس می‌شود.
از سوی دیگر، یک تحول اساسی در عرصه فناوری باعث می‌شود نه تنها سازمان‌ها و شرکت‌ها به حرفه‌ای‌های ارتباطی و اطلاعاتی نیازمند باشند، بلکه نهادها و موسسات کلان ،دولت و سایر قوای جامعه نیز به متخصصان ارتباطات و اطلاعات نیازمند شوند و در این میان کارشناسان روابط‌عمومی در کنار استراتژیست‌های بازاریابی و طراحی محصول شرکت به عناصراصلی رقابت و پیشرفت تبدیل شوند.
مهم‌ترین وظیفه و نقش‌ اساسی روابط‌عمومی در سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی، مدیریت ارتباطات راهبردی سازمان با ذینفعان است. بنابراین، نقش محوری روابط‌عمومی انجام بخشی از وظایف مدیریت سازمان یا شرکت، یعنی عالی‌ترین مهارت و حرفه دنیای پیچیده امروز است. تأکید بر این نکته ضرورت دارد که نقش‌های روابط‌عمومی تفکیک ناپذیرند و نمی‌توان حتی یکی از آن‌ها را از نظر دور کرد.
مدیریت را می‌توان ایجاد و هدایت فرایندهای به‌کارگیری کارآمد و اثربخش منابع سازمانی شامل مالی، فناوری و انسانی متکی به فرهنگ‌سازمانی دانست که با برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، راهبری انگیزشی، هدایت و کنترل و نظارت بر عملکرد افراد و واحدها مبتنی بر هدف‌های معین همراه است. این فرایند همچنین نیازمند انعطاف‌پذیری و انعکاس‌پذیری نسبت به تحولات محیطی است.  
نقش محوری فوق‌الذکر نقش‌های فرعی بسیاری را برای مدیران روابط عمومی تعیین می کند. تقسیم کار، ایجاد انگیزش، به کارگیری بهینه منابع، سیستم‌سازی، ترسیم سیر پیشرفت کار کارکنان، هماهنگی عناصر اجرایی، پشتیبانی و نظارتی و ده‌ها کار و فعالیت مهم دیگر به این نقش‌های فرعی جامه عمل می‌پوشانند. هیچ یک از این امور ساده و سطحی و کم اهمیت نیستند، بلکه جملگی نیازمند هوشمندی، تخصص، مهارت، تجربه و حساسیت و پیگیری کافی هستند. در واقع، تفاوت شرکت‌ها و سازمان از نظر کیفیت محصول و توانمندی حرفه‌ای به نحوه انجام این امور بستگی دارد.
نقش اساسی دیگر روابط عمومی، تصمیم‌سازی و مساعدت به تصمیم گیری مدیران سازمان است که به حوزه مدیریت مربوط است و بنا به قولی روابط‌عمومی را در سامانه_مدیریتی نقش آفرینی می‌کند. بنابراین، لازمه تصمیم‌سازی ایجاد سامانه اطلاعات مدیریت به منظور هدایت جریان اطلاعات درون و بیرون سازمان است. این سامانه جریانی از اطلاعات به روزشونده از جریان کار، مناسبات اداری و تولیدی و نحوه همکاری و همدلی و هم‌افزایی واحدها و افراد و سمت های سازمانی را نشان می دهد.
تصمیم‌سازی علاوه بر سامانه‌های روزآمد فناوری‌های نوین، نیازمند ساختاری از سرمایه‌های انسانی با استعداد، با انگیزه و مسلط بر علوم ارتباطات و صاحب اندیشه و آشنا با تئوری‌های ارتباط جمعی است. این منابع عظیم سازمان بدون تردید محوری‌ترین عنصر آن به شمارمی‌آیند و می‌توانند با تحلیل محیط و شرایط متغییر، تصمیم گیران را به سوی اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی راهنمایی و اهداف آن را محقق کنند.
روابط‌عمومی با استفاده از فناوری ارتباطات و جریان اطلاعات به روز، جامع، کامل، سودمند، آنی، باعث شکل‌گیری معلومات و دانش سازمانی شده و مدیران شرکت را به تصمیم‌گیری نتیجه بخش سوق می‌دهد. این واحد محوری سازمان، نه تنها به مدیران و تصمیم‌گیران اطلاعات و معلومات مرتبط با مشتریان ارایه می‌دهد، بلکه باعث آگاهی‌های عمومی و تخصصی کارشناسان، مدیران میانی و کلیه کارکنان شده و نقش و سهم آن‌ها را در تحقق اهداف و پیشبرد امور پر رنگ کرده و ارتقا می‌دهند.
روابط عمومی برای ایفای این نقش نیازمند اشراف به فرایند و نحوه تصمیم گیری است و باید با تعیین معیارهای تصمیم گیری، رویه ها، اهمیت، اولویت، نحوه اجرا، پیش‌بینی مشکلات، یافتن راه حل‌ها، رویدادهای غیرمترقبه، عوامل درونی و بیرونی مداخله‌گر، نحوه ارزیابی راه حل ها و تشخیص پیامدهای تصمیم اجرا شده و تثبیت آن ها آشنا باشد.

مهدی ارکونتن



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

بهبود ساختار مالی بانک دی در سال 1399

تأمین ارز واردات به رقم 6.2 میلیارد یورو رسید

دور جدید سرمایه‌گذاری‌های «همراه اول» در استارتاپها

افتتاح بزرگترین مرکز داده خارج از پایتخت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی

بازخوانی سرمشق­های رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی

هدایای مقام معظم رهبری توسط بانک انصار به دانش‌آموزان مراغه‌ای اهدا شد

آغاز عملیات ساختمانی خانه بهداشت روستای " ابوسحاب" خوزستان با حمایت بانک ایران زمین

نرخ سود سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی به 12 درصد افزایش یافت

یادداشت رئیس کل بانک مرکزی در مورد نقدینگی، رشد اقتصادی و تأمین کالاهای اساسی

بانک مرکزی در هر دو مقوله کنترل نقدینگی و نرخ ارز آگاهانه عمل می‌کند

عملکرد درخشان شرکت فولاد مبارکه در اجرای استراتژیکترین طرح دولت

رسانه ملی با تمام قوا از تولید کنندگان و صنایع کشور حمایت می کند

مهمترین نقش بازرسی، حفاظت از ارزش های ایجاد شده برای ذینفعان است

رشد بیش از 68 درصدی تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش ‌بنیان

بازدید مدیران بانک ایران زمین از مجتمع کارتن سازی امینی اصفهان

تحول در بانکداری دیجیتال در بانک ایران زمین با آغاز فرآیندهای جدید در مهر 99

شتاب‌بخشی به حرکت صنایع پیشران، اولویت بانک صادرات ایران در سال جهش تولید است

کارکرد تعاون در راه جهش تولید قابل‌ ملاحظه است

تکلیف جدید نظام بانکی برای حمایت از تولیدکنندگان

کاهش چشمگیر اتکا اقتصاد کشور به درآمد نفتی

افزایش 468 میلیارد ریالی تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در زیربخش گیاهان دارویی

کیپاد، برنامه‌ای جامع در حوزه‌ی پرداخت‌

اعلام آمادگی شعب بانک توسعه صادرات ایران برای دریافت اسکناس های ارزی

"گل‌گهر" جایگاه فناورترین شرکت در کنسانتره و گندله ایران را بر عهده گیرد

تعیین تکلیف بدهی325میلیارد ریالی832 نفر از کشاورزان باهوکلات چابهار

سهم 20 هزار میلیارد ریالی بانک کشاورزی در تولید محصولات گلخانه ای در سال گذشته

مشارکت ذوب آهن اصفهان در اکتشاف ذخایر معدنی

بانک توسعه تعاون به خریداران محصولات دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت می‌کند

پاسخ کارگزاری بانک ملی ایران به سوالات فروشندگان سهام عدالت

منابع سپرده‌ای بانک صادرات ایران از ٢٥٦ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

اولویت اصلی بانک سینا؛ توسعه سهم بازار است

فروش ویژه بیمه های مسئولیت و آتش سوزی

برای رونق بازار سرمایه تداوم اصلاح ناترازی بانکها یک ضرورت است

بیمه پارسیان 250 ریال سود به ازای هرسهم تقسیم کرد

نقش اصناف در نوسازی مدل های کسب و کار بسیار تأثیرگذار است

کاهش 6 درصدی سود تسهیلات اعطایی به شرکت های دانش بنیان صادراتی

تقدیر مدیر عامل برق منطقه یزد از مجتمع معدنی چادرملو

بانک سامان را به‌عنوان برند محبوب خود انتخاب کنید

آخرین اقدامات این بانک در حمایت از تولید محصولات مرتبط با مهار شیوع ویروس کرونا

موفقیت‌های بیمه سرمد اتفاقی نیست

بیمه سرمد به مجمع می‌رود

راه اندازی سرویس رمز یکبار مصرف در اینترنت بانک سینا

مأموریت سه گانه در دوران بلوغ نهاد ناظر

مشارکت 67 هزار میلیارد ریالی بانک ملی ایران برای توسعه فعالیت های تولیدی

وزیر صمت کلنگ ابر پروژۀ نورد گرم شماره دو فولاد مبارکه را به زمین زد

فولاد مبارکه با اتکا به توان بالای مدیران و متخصصان داخلی و با توان مالی خود این پروژه ها را به جلو برده است

منابع محدود است، از خام فروشی مواد اولیه فولاد جداً جلوگیری شود

با به بهره برداری رسیدن خط نوردگرم شماره 2 ظرفیت نورد این شرکت به 9 میلیون تن افزایش خواهد یافت

ضربان قلب ذوب‌آهن در گرو تامین مواد اولیه

ریل ملی، گوهری درخشان در کریدور ریلی شرق کشور