آخرین مطالب

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه در روز ملی ارتباطات و روابط عمومی گفت:

مرگ سازمانها با عدم بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین ارتباطات صنعت

مرگ سازمانها با عدم بهرهگیری از تکنولوژیهای نوین ارتباطات

  بزرگنمایی:

به گزارش خریدار، از زمان ورود روابط عمومی به ادبیات دیوانسالاری اداری ایران تا به امروز، این حوزه همواره تعریف و کارکردی سهل و ممتنع داشته است: سهل از دیدگاه عموم مردم که نسبت به آن شناخت کافی و دقیقِ علمی ندارند و کارکرد آن را برای انجام فعالیتهای اجرایی سادهای چون چاپ و پاسخگوییهای رایج تصور میکنند؛ و ممتنع از دیدگاه صاحبان فن و اندیشه که میدانند از همان روزهای اولیۀ شکلگیری این واژه و متداول شدن آن تا به امروز، روابط عمومی همواره حوزهای پیچیده و تأثیرگذار بوده است و کارکرد آن برای سازمانها و ارگانها حیاتی تر از آن چیزی است که در ذهن عموم وجود دارد.

کارکردهای روابط عمومی
بر اساس مجموع تعاریف ذکرشده از روابط عمومی، میتوان کارکردهای زیادی را برای این حوزه در نظر گرفت.
روابط عمومی روحیۀ پرسشگری را بسط میدهد، قدرت اقناع دارد، هدایت و نفوذ در افکار عمومی را برنامهریزی میکند، تنظیمکنندۀ روابط درون و بیرون از سازمان است، بر بهبود سرمایۀ اجتماعی سازمان مؤثر است و میتواند مشارکت در فعالیتها را افزایش دهد و... اینها گوشهای از ویژگیها و کارکردهای روابط عمومی بر اساس تعاریف کلاسیک آن است، کارکردهایی که بهمرور شکل گرفته و امروز و با رشد فناوری ارتباطات و اطلاعات بسیار بیشتر هم شده است.
تأثیر تکنولوژی بر روابط عمومی
پیشرفت تکنولوژی بهخصوص در حوزۀ ارتباطات و حرکت به سمت دیجیتالیزیشن (Digitalization) و فعالیتهای آنلاین دنیای جدیدی را به روابط عمومی باز کرده است. دنیایی که حداقل در ایران، در ابتدای راه آن هستیم و هنوز مسیرهای بسیاری را در آن طی نکردهایم.
وجود تکنولوژیهای نوین، روابط عمومی را ملزم میکند که با فاصله گرفتن از الگوهای سنتی و قدیمی و استفادۀ صرف از رسانههای اصلی و کلاسیک به سمت رسانههای جدید و اجتماعی حرکت کند. تکنولوژی امروز باعث شده الگوهای خطی و یکطرفه به الگوهای تعاملی تبدیل شود.
برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به سیاستگذاران و برنامهریزان سازمان و همچنین سرعت، شفافیت و جهتدهی صحیح اطلاعرسانی از مدیریت سازمان به مخاطبان وظایف اصلی روابط عمومی است. انجام این مأموریت نیازمند دانستن شیوهها و روشهای تازه و کاربرد تجهیزات ارتباطی نوین است. روشهای قدیمی دستیابی و نگهداری اطلاعات و پردازش و انتقال آن در عصر کنونی، که عصر انقلاب اطلاعات و ارتباطات است، روابط عمومی را با سکون مواجه خواهد کرد. امروز دیگر مدتهاست از عصری که میشد با یک رپورتاژ در یک نشریۀ پرمخاطب، پیام خود را به مخاطب برسانیم فاصله گرفتهایم.
امروزه پیشرفتهای ارتباطی باعث شده افکار عمومی توسعه پیدا کند و آن تفسیر قدیمی که روابط عمومی را تنها در دایرۀ تعامل با رسانهها محدود نگه میداشت بیاعتبار شود. دنیای ارتباطات، ما را ملزم به ایجاد و حفظ تعاملات گسترده، نهتنها با رسانههای گروهی، که با گروهها و اشخاص مرجع اجتماعی میکند و این دنیای جدیدی است که پیش روی ماست.
هوش مصنوعی و روابط عمومی
در میان تغییرات گستردهای که در حوزۀ ارتباطات و روابط عمومی روی داده، یکی از مهمترین و راهبردیترینها «هوش مصنوعی» و تأثیر آن بر فناوریهای حوزه روابط عمومی بوده است. تأثیر این تکنولوژی امروز در حوزههای مختلفی مانند آنالیز و ارتباط و شبکههای اجتماعی دادهکاوی مشخص است. پیشرفت این حوزه به قدری بوده که امروز «باتها» یا «رباتها» بهعنوان دستیار در روابط عمومیها مورد استفاده قرار میگیرند و هر روز به تنوع و شمار آنها افزوده میشود.
جمعآوری اطلاعات بهصورت هوشمند و با استفاده از هوش مصنوعی نهتنها در وقت صرفهجویی کرده، بلکه باعث کاهش هزینههای مربوطه بهدلیل استفادۀ بهصرفهتر از نیروی انسانی شده است. از طرفی دقت هوش مصنوعی به دلیل دخیل نبودن عناصری مانند خستگی، کم بودن انگیزه، شرایط نامساعد روحی، اختلافات درونسازمانی و.... بهرهوری را افزایش داده است. اما نکتهای که در استفاده از این تکنولوژی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که این تکنولوژی و فرآوریهای آن باید در کنار نیروی انسانی و همراه با عواطف و احساس و درک انسان به کار رود. گرچه با تعریف الگوریتمها و کدنویسیها میتوان به تجزیۀ اطلاعات و تحلیل آن توسط هوش مصنوعی نزدیک شد و قدمهای بسیار مؤثری نیز در این حوزه برداشته شده است، اما کماکان نمیتوان از نقش کاربر انسانی برای تحلیل دقیقتر و صحیحتر اطلاعات چشمپوشی کرد. شهود و عواطف و درک انسان مسئلهای است که هنوز تکنولوژی نتوانسته به آن وارد شود. در حال حاضر بهترین راه برای روابط عمومیها ترکیب هوش مصنوعی و نیروی انسانی است.
عدم توجه و استفاده از این فناوریهای ارتباطی و بسنده کردن به الگوهای قدیمی به ایجاد رکود یا حتی مرگ سازمان منجر میشود. در عصری که اطلاعات در حال انفجار است و حجم اطلاعات به نحو بیسابقهای رشد داشته، دیگر نمیتوان بدون فناوریهای وابسته به هوش مصنوعی مانند «تحلیل بیگدیتا» از تغییرات و افکار عمومی مطلع بود و با آن تعامل داشت.
 مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شرکت فولاد مبارکه سرآمد بازار سرمایه و تولید در کشور

فولاد مبارکه استراتژی لازم برای ورود به اکتشافات معدنی را دارد

تقسیم سود 160 تومانی به ازای هر سهم

رشد 142 درصدی سود خالص شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال 98

فولاد مبارکه و دانشگاه تهران بنیانگذار «مرکز نوآوری تحول دیجیتال صنعت فولاد کشور»

حمید زادبوم به عنوان مسئول شورای تجارت خارجی وزارت صمت منصوب شد

پیش‌بینی افزایش رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در خرداد ماه سال جاری

فراخوان مشارکت در «چالش نوآوری 2020 اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور ITU

مراسم قرعه کشی طرح فروش فوق العاده شرکت ایران خودرو برگزار شد

پرداخت 46 هزار میلیارد ریال وام عقود اسلامی در بانک ملی ایران

توضیحات بانک مرکزی درخصوص «حجم و رشد نقدینگی»

شیوه های سنتی در بازار بیمه دیگر پاسخگو نیست

تاکید سرپرست وزارت صمت بر تامین مواد اولیه و توسعه صادرات در دیدار مسئولین ذوب آهن

ثبت سفارش فروش «سهام عدالت» در تمامی شعب بانک آینده

برای کنترل نقدینگی و تورم، اصلاح رابطه بانک مرکزی و دخل وخرج بودجه ضروری است

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی (13 خردادماه 1399) و برگزاری حراج جدید

شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری به شبکه بانکی اعلام شد

معاملات مربوط به عملیات بازار باز (13 خرداد ‌ماه 1399)

تشریح جزییات و پاسخ به سوالات افکار عمومی در خصوص سیاست «هدف گذاری تورم»

نسخه تحت وب اپلیکیشن «همراه نوین» راه‌اندازی شد

بانک کشاورزی سالانه بیش از 90 درصد از پرداختی های خود را در بخش کشاورزی انجام می دهد

آغاز ساخت و احداث مدرسه شهدای بانک ملی ایران در روستای آدران رباط کریم

اعطای تسهیلات به یک هزار و 800 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط توسط بانک ملی ایران

برگزاری مجمع بیمه "ما" به عنوان اولین شرکت در صنعت بیمه

برای شرکت‌های منطقه آزاد کیش تا سقف پنج هزار میلیارد ریال از سوی بانک صادرات ایران گشایش اعتبارات اسنادی ریالی انجام می شود

​بازدهی مناسب بازار سرمایه طی 25 سال اخیر به نسبت بازارهای موازی مهمترین دلیل برای حفظ سهام عدالت است

سهام عدالت یک ثروت ارزشمند است

بیمه مرکزی از سرمایه های انسانی خود به درستی صیانت می کند

افتتاح رسمی "پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار"

شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی به بانک ملی ابلاغ شد

مشمولان طرح امهال اقساط وام قرض الحسنه در خرداد ماه فقط یک قسط پرداخت کنند

مجلس یازدهم برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان داخلی تلاش خواهد کرد

بومی‌سازی کنترل ولو سیستم تصفیه گاز فرایند مگامدول‌های احیا مستقیم در فولاد مبارکه

افزایش سطح کیفی محصولات و رضایت‌مندی مشتریان فولاد مبارکه

تولید شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از 20 هزار و 800 تن در ماه گذشت

ساخت بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز صنعت فولاد در داخل کشور

تولید حفاظ های بتنی مفصل دار در شرکت تارابگین ذوب آهن اصفهان

ورود به بورس اوراق بهادار و تملک زنجیره محصولات از معدن تا محصول نهایی

انتصابات جدید در بانک ایران زمین

آغاز عملیات ارزی و اتصال به سامانه نیما در بانک ایران زمین

به مشتریان خدمات یکپارچه و یکسان ارائه خواهیم داد

بانک مهر اقتصاد در بانک سپه ادغام شد

بیمه دی یکی از مهم ترین حلقه های زنجیره ارزش گروه مالی دی است

پرداخت بیش از دو هزار فقره تسهیلات مضاربه بانک ملی ایران در سال 99

بهره برداری از درمانگاه فوق تخصصی بیمارستان بانک ملی ایران در زاهدان

​امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات و اتاق بازرگانی زنجان در سال «جهش تولید»

جهش بیمه سرمد به کانال هزار میلیاردی

شکل‌گیری دو مدیریت جدید در بیمه سرمد با نگاه تخصصی به حوزه مهندسی و مسئولیت

بازگشت ارز حاصل از صادرات اولویت فعلی اقتصاد

روسای شعب باید برای افزایش سودآوری برنامه ریزی داشته باشند