آخرین مطالب

الزامات اجرای سند توسعه فرهنگ بیمه بانک و بیمه

الزامات اجرای سند توسعه فرهنگ بیمه

  بزرگنمایی:

سند توسعه فرهنگ بیمه زیر نظر شورای راهبردی مرکب از خبرگان فنی و تجربی در راستای تحقق راهبرد اول سند چشم انداز صنعت بیمه در افق 1400 در اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی تدوین و تهیه و در تیرماه 1392 با حضور وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی رونمایی شد که در واقع نقشه راهِ این صنعت در حوزه فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ بیمه است.

به گزارش خریدار ، در حال حاضر با توجه به فراگیر شدن ابزارهای مدرن ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی و گستردگی این فضاهای تأثیرگذار، بازنگری و اصلاح این سند حسب تأکید مدیران ارشد صنعت بیمه در دستور کار قرار گرفته تا مفاد و برنامه‌های آن با جامعیت کامل عملیاتی و اجرا شود. بدیهی است که تدوین و بازنگری سند صرفاً کفایت نمی‌کند و لازم است از نظر ضمانت اجرایی نیز تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

آمارها و گزارش‌های صنعت بیمه در سه دهه اخیر گویای این واقعیت است که این صنعت توانسته بطور نسبی رضایت و اعتماد اقشار مختلف مردم و فعالان اقتصادی کشور را به خود جلب کند و استقبال وسیع طبقات متوسط جامعه به انواع بیمه‌ها از جمله بیمه‌های زندگی گویای این واقعیت است و شرکت‌های بیمه توانسته اند تا حدودی مردم و فعالان اقتصادی را با مزایا و کارکردهای بیمه آشنا سازند اما قطعاً این کافی نیست و با نقطه مطلوب فاصله دارد؛ چرا که این صنعت زمینه ساز آرامش خاطر و امنیت روانی جامعه است و باید در مسیر همگانی سازی حرکت کند.

بیمه کارکردهای زیادی دارد که متأسفانه کمتر به آن پرداخته شده و اکنون با توجه به بازنگری سند و تأکید مشترکِ مدیران ارشد نهاد ناظر و صنعت بیمه مبنی بر ترویج فراگیر بیمه و فرهنگ آن در سطح جامعه، فرصت مغتنم است تا روابط عمومی‌های صنعت بیمه در قالب شورای اطلاع رسانی با اجرای دقیق مفاد این سند (به صورت پایدار و نه مقطعی)، خلاهای موجود اطلاع رسانی را پُرکرده و با انجام تبلیغات منسجم و پیوسته، بیمه را به عنوان یک نیاز اساسی جامعه در فضاهای مختلف مطرح و زمینه همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش را فراهم سازند.

نباید فراموش کنیم که تبلیغات و فرهنگ سازی در حوزه بیمه لازم است اما کافی نیست و در کنار این اقدامات، موضوعاتی مانند نحوه تعامل و برخورد و ارتباط اثربخش با مشتریان، جلب رضایتمندی مشتریان، اصلاح فرایندهای خدمات رسانی و طراحی و ارائه محصولات بیمه‌ای شفاف و متناسب با نیاز مردم نیز حائز اهمیت و‌ای بسا مهم‌ترین مؤلفه توسعه فرهنگ بیمه است و باید مدنظر بیمه گران قرار بگیرد.

بر همین اساس، نقشه راهبردی توسعه فرهنگ بیمه مرکب از سه بُعد اساسی است که عبارتند از: بُعد زیرساختی، بُعد فرایندی و بُعد ترویجی که برای هریک از این ابعاد اقدامات راهبردی خاصی تعریف شده است. بدیهی است که دستیابی به اهداف مندرج در سند و هدف غایی در وهله اول مستلزم تقویت و بهبودِ اهداف زیرساختی و در وهله دوم تقویت و بهبودِ اهداف فرایندی و در نهایت، تقویت اهداف ترویجی و اجرای برنامه‌های آن است. یعنی در واقع، این ابعاد مکمل یکدیگرند؛ در غیراینصورت، اقدامات راهبردی ابعاد مورد نظر عملی و محقق نخواهد شد و ابتر باقی خواهد ماند.

در حال حاضر هر یک از شرکت‌های بیمه سعی می‌کنند با انجام تبلیغات به نحو مقتضی فرهنگ بیمه را گسترش دهند اما این تبلیغات برای فروش محصول مقطعی و فاقد اثربخشی است و به نهادینه شدن فرهنگ بیمه کمک چندانی نمی‌کند؛ و لازم است نگاه صنعت بیمه به تبلیغات تغییر کند و با استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطی و اثربخش در کنار معرفی محصولات بیمه‌ای و «برند سازی»، به «اعتماد سازی» نیز پرداخته شود؛ در واقع ماهیت صنعت بیمه نیز بر همین اصل استوار است و تمام قراردادهای بیمه برپایه اعتماد متقابل شکل می‌گیرد و این مساله (اعتمادسازی و جلب اعتماد مردم به بیمه) باید زیر ساخت مباحث تبلیغاتی و اطلاع رسانی صنعت بیمه قرار بگیرد؛ چرا که بیمه یک اقدام تعاملی است و فرهنگ بیمه در واقع همان تصویر خوشایند از فعالیت‌های بیمه‌ای است که در ذهن بیمه گذاران نقش می‌بندد و در این میان توجه صنعت بیمه به ابعاد قید شده در نقشه راهبردی توسعه فرهنگ بیمه و نیز پایبندی شرکت‌های بیمه به اصول بیمه گری و ایفای بموقع تعهدات در مقابل مشتری و وفاداری به وعده ها، نقش اساسی ایفا می‌کند و برای توسعه فرهنگ بیمه تعیین کننده است.

قطعاً با تحقق موارد فوق الذکر، زمینه همگانی شدن این صنعت اطمینان بخش در سطح جامعه و کشور با تعامل و همکاری متقابل شورای اطلاع رسانی صنعت بیمه و رسانه‌های جمعی فراهم خواهد شد و به سرمنزل مقصود خواهد رسید.

کریم همتی؛ مشاور مدیرعامل و مسئول حوزه روابط عمومی بیمه میهن


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

شرکت فولاد مبارکه سرآمد بازار سرمایه و تولید در کشور

فولاد مبارکه استراتژی لازم برای ورود به اکتشافات معدنی را دارد

تقسیم سود 160 تومانی به ازای هر سهم

رشد 142 درصدی سود خالص شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در سال 98

فولاد مبارکه و دانشگاه تهران بنیانگذار «مرکز نوآوری تحول دیجیتال صنعت فولاد کشور»

حمید زادبوم به عنوان مسئول شورای تجارت خارجی وزارت صمت منصوب شد

پیش‌بینی افزایش رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در خرداد ماه سال جاری

فراخوان مشارکت در «چالش نوآوری 2020 اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور ITU

مراسم قرعه کشی طرح فروش فوق العاده شرکت ایران خودرو برگزار شد

پرداخت 46 هزار میلیارد ریال وام عقود اسلامی در بانک ملی ایران

توضیحات بانک مرکزی درخصوص «حجم و رشد نقدینگی»

شیوه های سنتی در بازار بیمه دیگر پاسخگو نیست

تاکید سرپرست وزارت صمت بر تامین مواد اولیه و توسعه صادرات در دیدار مسئولین ذوب آهن

ثبت سفارش فروش «سهام عدالت» در تمامی شعب بانک آینده

برای کنترل نقدینگی و تورم، اصلاح رابطه بانک مرکزی و دخل وخرج بودجه ضروری است

اعلام نتیجه حراج اوراق بدهی دولتی (13 خردادماه 1399) و برگزاری حراج جدید

شرایط پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری به شبکه بانکی اعلام شد

معاملات مربوط به عملیات بازار باز (13 خرداد ‌ماه 1399)

تشریح جزییات و پاسخ به سوالات افکار عمومی در خصوص سیاست «هدف گذاری تورم»

نسخه تحت وب اپلیکیشن «همراه نوین» راه‌اندازی شد

بانک کشاورزی سالانه بیش از 90 درصد از پرداختی های خود را در بخش کشاورزی انجام می دهد

آغاز ساخت و احداث مدرسه شهدای بانک ملی ایران در روستای آدران رباط کریم

اعطای تسهیلات به یک هزار و 800 بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط توسط بانک ملی ایران

برگزاری مجمع بیمه "ما" به عنوان اولین شرکت در صنعت بیمه

برای شرکت‌های منطقه آزاد کیش تا سقف پنج هزار میلیارد ریال از سوی بانک صادرات ایران گشایش اعتبارات اسنادی ریالی انجام می شود

​بازدهی مناسب بازار سرمایه طی 25 سال اخیر به نسبت بازارهای موازی مهمترین دلیل برای حفظ سهام عدالت است

سهام عدالت یک ثروت ارزشمند است

بیمه مرکزی از سرمایه های انسانی خود به درستی صیانت می کند

افتتاح رسمی "پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار"

شیوه نامه اعطای مجوز اقامت پنج ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی به بانک ملی ابلاغ شد

مشمولان طرح امهال اقساط وام قرض الحسنه در خرداد ماه فقط یک قسط پرداخت کنند

مجلس یازدهم برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان داخلی تلاش خواهد کرد

بومی‌سازی کنترل ولو سیستم تصفیه گاز فرایند مگامدول‌های احیا مستقیم در فولاد مبارکه

افزایش سطح کیفی محصولات و رضایت‌مندی مشتریان فولاد مبارکه

تولید شرکت فولاد امیرکبیر کاشان از 20 هزار و 800 تن در ماه گذشت

ساخت بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز صنعت فولاد در داخل کشور

تولید حفاظ های بتنی مفصل دار در شرکت تارابگین ذوب آهن اصفهان

ورود به بورس اوراق بهادار و تملک زنجیره محصولات از معدن تا محصول نهایی

انتصابات جدید در بانک ایران زمین

آغاز عملیات ارزی و اتصال به سامانه نیما در بانک ایران زمین

به مشتریان خدمات یکپارچه و یکسان ارائه خواهیم داد

بانک مهر اقتصاد در بانک سپه ادغام شد

بیمه دی یکی از مهم ترین حلقه های زنجیره ارزش گروه مالی دی است

پرداخت بیش از دو هزار فقره تسهیلات مضاربه بانک ملی ایران در سال 99

بهره برداری از درمانگاه فوق تخصصی بیمارستان بانک ملی ایران در زاهدان

​امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات و اتاق بازرگانی زنجان در سال «جهش تولید»

جهش بیمه سرمد به کانال هزار میلیاردی

شکل‌گیری دو مدیریت جدید در بیمه سرمد با نگاه تخصصی به حوزه مهندسی و مسئولیت

بازگشت ارز حاصل از صادرات اولویت فعلی اقتصاد

روسای شعب باید برای افزایش سودآوری برنامه ریزی داشته باشند